بوستر پمپ دور متغیر چیست؟

بوستر پمپ دور متغیر یکی از پرکاربردترین بوسترها در بسیاری ساختمان‌ها است. آبرسانی به آپارتمان‌ها یا مجتمع‌هایی که دارای واحدها و مراکز داخلی زیادی هستند، یک معضل است. مشکل نه از این لحاظ که چگونه آب را به همه نقاط برسانیم، بلکه بیشتر این مهم است که به دلیل اختلاف در مقدار استفاده در زمان‌های مختلف، چگونه افت فشار را جبران کنیم. در یک ساعت خاص ممکن است که میزان فشار آب بیشتر باشد و در ساعتی دیگر کمتر. این تناوب و مشخص نبودن دوره آن می‌تواند برای چنین مراکز یا ساختمان‌هایی مشکلاتی را به وجود آورد.

مسلماً استفاده از پمپ تک برای هر واحد یا نقطه‌ای امکان پذیر نیست. اول از همه اینکه نصب هر پمپ هزینه‌بر است، دوم اینکه ساختاری که شما باید برای قراردهی پمپ تنظیم کنید، بسیار پیچیده بوده و این مسئله می‌تواند تعمیرات را بسیار سخت کند. بهترین راهکار استفاده از بوستر پمپ دور متغیر است. بوسترهایی پمپی که می‌تواند فشار آب را در هر ساعت بر اساس میزان استفاده تنظیم کند.

کارکرد بوستر پمپ دور متغیر

تمامی انواع بوستر پمپ به دو نوع ثابت و متغیر تقسیم می‌شوند. تفاوت این دو در ساختار و کاربرد آن‌ها است. بوسترهای پمپ دور ثابت فشار آب را به عددی رسانده و در آنجا ثابت نگه دارند. این نوع بوسترها برای مکان‌هایی که نیاز سریع به فشار آب بالایی دارند، مورد استفاده قرار می‌گیرند. بهترین مثال را می‌توان بوستر پمپ آتش نشانی زد. بوستر پمپ دور متغیر کاربرد بیشتری دارد. این نوع بوستر در تمامی ساختمان‌ها با هر هدف می‌تواند به کار گرفته شود. زمانی که فشار آب وجود ندارد، این بوستر در پایه‌ترین حالت ممکن خود قرار دارد. هنگامی که مصرف آب شروع می‌شود، از آنجا که فشار در کمترین حالت خود قرار دارد، سنسور الکتروپمپ به اینورتر هشداری مبنی بر افزایش فشار ارسال می‌کند. برای اطلاعات بیشتر در مورد بوستر پمپ دور ثابت مقاله زیر را بخوانید:

بوستر پمپ دور ثابت چیست؟

اینورتر فشار مورد نیاز برای انتقال آب را به عنوان نقطه اصلی تعیین می‌کند. اینورتر محاسبات مخصوص به خود را دارد تا بتواند بر اساس میزان فشار مورد نیاز مشخص شود. این مقدار در همان لحظه بود و ممکن است که بر اساس افزایش یا افت فشار تغییر کند. با هر تغییر از حد استاندارد تعیین شده، اینورتر مقداری جدیدی را در نظر می‌گیرد. بر اساس مقدار جدید فشار جدید مشخص می‌شود. این تغییرات متناوب بوده و چندین بار در طول روز اتفاق می‌افتد. الکتروموتور در خلوت‌ترین ساعت در حالت کمترین فشار خود قرار دارد. هرچه فشار در طول روز زیاد شود، میزان فشار خروجی هم زیاد می‌شود. در واقع بوستر پمپ دور متغیر دارای چندین الکتروپمپ بوده و بر اساس میزان نیاز الکتروپمپ‌ها به ترتیب روشن و خاموش می‌شوند.

ویژگی‌های بوستر پمپ دور متغیر

  • با به وجود آمدن یکنواختی فشار در کل ساختمان شده و از این رو هیچ‌گاه هیچ افت فشار آبی احساس نمی‌شود.
  • از آنجا که الکتروپمپ‌ها به آرامی و تدریج روشن و خاموش می‌شوند، باعث شده تا شدت جریان راه‌اندازی پمپ‌ها هزینه برق مصرفی کاهش پیدا کند.
  • با استفاده از سنسورهایی کم فشار و پر فشار دستگاه کنترل می‌شود.
  • دارای سیستم محافظتی قوی در برابر جریان اتصال کوتاه بوده تا در هنگام مصرف آسیب جدی به دستگاه وارد نشود. شدن
  • تمامی قطعات بوستر پمپ دور متغیر به راحتی قابل جداسازی بوده و این مسئله می‌تواند باعث آسان سازی تعمیر دستگاه شود.
  • افزایش یا کاهش سرعت دور موتور متناسب با تغییرات مصرف انجام می‌شود. این مسئله باعث می‌شود تا فشار آب دستگاه بر اساس میزان مورد نیاز تنظیم شود. به این صورت در مصرف آب صرفه جویی می‌شود.
  • روشن یا خاموش شدن پمپ‌ها از حالت سکون تا دور دقیق و مورد نیاز بر اساس برنامه و به تدریج است. آخرین پمپی که روشن می‌شود، اولین دستگاهی است که در صورت کاهش فشار خاموش خواهد شد.
  • از آنجا که دور الکتروموتورها به تدریج کم یا زیاد می‌شود، از این رو نیازی به استفاده از دستگاه های کمکی به منظور ایجاد سیستم راه‌اندازی با قدرت ۲۵ اسب نیست. البته این ممکن است که برای همه مدل‌ها یکسان نباشد. برای همین بهتر است که در هنگام خرید حتماً مشخصات محصول هر برند را به صورت دقیق مطالعه کنید.
  • از آنجا که قطعات بوستر پمپ دور متغیر به راحتی قابل جداسازی بوده، از این رو هزینه تعمیرات دستگاه مناسب خواهد بود.
  • در بیشتر بوستر پمپ دور متغیر از منبع دیاگرامی استفاده نمی‌شود؛ البته به کار بردن آن‌ها بستگی به ساختار بوسترها دارد. به هر حال این نکته را در نظر داشته باشید که با قرار ندادن منابع دیاگرامی، علاوه بر اینکه در قیمت صرفه جویی می‌کنید، فضای کمتری هم مورد اشغال قرار می‌گیرد.
  • یکی از مهم‌ترین قابلیت‌ها، راه‌اندازی و توقف نرم در تمامی الکتروموتورها است.
  • دارای حالت اضطراری بوده تا کنترل مناسبی روی بوستر پمپ دور متغیر وجود داشته باشد. به این صورت آسیب کمتری به دستگاه وارد می‌شود.
  • تمامی قطعات مدل‌ها به راحتی در بازار پیدا می‌شود. برای همین در هنگام خراب شدن هیچ دغدغه‌ای وجود نخواهد داشت.
  • یکی از مهم‌ترین مزیت‌های بوستر پمپ دور متغیر به ویژه در مدل‌هایی مانند ابارا، دارا بودن سیستم عیب‌یابی خودکار به صورت پیش بینی شده در برد کنترل تابلو برق است.

مزیت‌های استفاده از بوستر پمپ دور متغیر

  • به راحتی می‌توان در ساختمان‌های مسکونی و تجاری یا هر مراکز بزرگ چند طبقه آب را انتقال داد.
  • به راحتی می‌توان آب را در مراکزی غیر مسکونی مانند بیمارستان‌ها، مدارس، مجموعه‌های ورزشی و تفریحی، مجموعه‌های صنعتی، کارخانه‌ها و غیره انتقال داد.
  • قابلیت استفاده در تمامی پروژه‌های کشاورزی و مزارع مختلف را دارد.
  • باعث کاهش مصرف آب و هزینه راه‌اندازی و نگهداری می‌شود.
  • به دلیل تدریجی استفاده شدن، عمر بالایی دارد.

اجزای بوستر پمپ دور متغیر

  1. الکتروموتور اولین قطعه‌ای است که در هر بوستری استفاده می‌شود. وظیفه این دستگاه تأمین نیروی محرکه لازم را برای انتقال آب به تمامی نقاط و با ارتفاع بالا است. البته از آنجا که بوستر پمپ‌ها دارای چندین الکتروموتور بوده و همچنین اینکه آن‌ها باید به صورت موازی روی شاسی اصلی نصب شوند، برای همین دارای قدرت بالایی هستند.
  2. دیگر قسمت مورد استفاده در پمپ، بخش مکش آن است. وظیفه این بخش، مکش آب از مخزن اصلی و انتقال آن به الکتروپمپ‌ها به منظور انتقال به دیگر بخش‌ها است. اگر به ساختار مکش دقت کنید در آن کلکتور لوله‌ای را می‌بینید که در آن قطعات مورد نیاز و مهم از جمله شیر قطع و وصل، صافی، لرزه‌گیر، فلنج و مهره ماسوره نصب شده است. نکته دیگر اینکه بخش مکش از یک طرف به الکتروپمپ و از طرف دیگر به مخزن ذخیره آب وصل می‌شود.
  3. بخش دهش مشابه کارکرد مشابهی با بخش مکش است؛ البته ساختار آن دو متفاوت است. شما می‌توانید در تمامی بوسترهای پمپ با هر کاربردی و قابلیتی بخش مکش و دهش را مشاهده کنید. در واقع باید گفت که هیچ تفاوتی به آن‌ها از نظر کارکرد وجود ندارد. البته باید گفت که به دلیل تفاوت در نوع اتصال، کارکرد بخش متفاوت خواهد بود. در واقع در بخش مکش آب از الکتروپمپ به بخش خارج انتقال پیدا می‌کند؛ اما در بخش دهش شامل شیر یک طرفه، لرزه‌گیر، فلنج و مهره ماسوره است، آب به بیرون انتقال پیدا می‌کند.
  4. کلکتور را باید عامل انتقال آب بین بخش‌های مختلف به ویژه مکش و دهش نامید. در واقع کلکتور کمک می‌کند تا آب از بخش مکش و مخزن اصلی خارج شده و به سمت دیگر یعنی بخش دهش و خروجی در الکتروپمپ انتقال پیدا کند. نکته مهم اینکه وجود کلکتور ضروری است و باعث انتقال آب درون خود بوستر می‌شود. البته فقط کلکتور نیست که باید در بوستر پمپ استفاده شود. همه قطعات لازم هستند و خراب بودن یا نبود یک قطعه می‌تواند باعث شود تا عملکرد کلی دستگاه دچار آسیب جدی شود. البته نکته مهمی که باید در نظر داشته باشید، دریافت تأییدیه وزارت بهداشت برای استفاده از کلکتورها در سیستم آبرسانی است. همچنین حتماً باید گالوانیزه باشند. در غیر این صورت از نظر بهداشت و قانونی استفاده نشود.
  5. شیر فلکه دیگر قطعه‌ای مهم و ضروری است که باید از آن به منظور قطع یا وصل کردن جریان آب استفاده شود. شیر فلکه‌ها دارای دو جنس متفاوت چدنی یا برنجی است. بسته به نوع کاربرد شما، باید جنس مورد نیاز خود را انتخاب کنید. نکته مهمی که باید در نظر داشته باشید این است که انتخاب جنس مناسب بیشتر برای بوستر پمپ‌های دور متغیر بیشتر باید مورد توجه قرار بگیرد.
  6. استفاده از شیر یک طرفه مانند شیر فلکه در هر بوستر پمپی ضروری است. شیر یک طرفه دارای کاربرد به منظور جلوگیری از برگشت آب به الکتروپمپ است. برگشت آب به الکتروموتور که باعث خراب شدن آن می‌شود، از این رو باید از شیر یک طرفه استفاده شود. نکته مهم دیگر اینکه هر دو شیر یک طرفه و شیر فلکه باید در کنار هم مورد استفاده قرار بگیرند.
  7. متأسفانه روی خرید و استفاده از صافی حساسیت زیادی اعمال نمی‌شود؛ اما باید گفت که یکی از قطعات ضروری در بوستر پمپ دور متغیر است. کاربرد صافی به منظور جلوگیری از ورود ذرات معلق ریز جامد به داخل پمپ است. متأسفانه با توجه به اینکه در بسیاری از نقاط کشور از خط شمال تا جنوب دارای ذرات ریز هستند و امکان ورود آن‌ها به آب و همچنین پمپ وجود، از این رو به راحتی می‌تواند باعث خرابی دستگاه شود. اگر در اوایل روی این استفاده از این قطعه سهل انگاری کنید، رسوب آن‌ها می‌تواند باعث آسیب به دستگاه شود. برای همین توصیه می‌شود که از صافی برای جلوگیری استفاده شود. البته نکته دیگر اینکه هرچند وقت یک‌بار باید صافی را مورد بررسی دقیق قرار دهید به منظور پاک زدایی قرار دهید.
  8. لرزش در حال حاضر جزو جدانشدنی بوستر پمپ است. اگر به لرزش نگاه جدی نداشته باشید، در دراز مدت باعث آسیب در ساختار فیزیکی می‌شود. از این رو برای جلوگیری از این لرزش و عواقب تخریبی بعد از آن، باید از لرزه‌گیری استفاده شود. این لرزه گیر باعث می‌شود تا شدت دستگاه تا حد ممکن کاهش پیدا کند. مسلماً با افزایش فشار، لرزش دستگاه هم زیاد خواهد شد.
  9. تابلوی برق و کنترل دیگر دستگاه ضروری‌ و پرکاربرد در بوستر پمپ دور متغیر است. نکته مهم اینکه حتماً باید در خرید و تهیه تابلو بیشتر از بقیه دقت کنید. در واقع سیگنال افزایش و کاهش فشار که در بالا هم نوشتیم، از طریق تابلو برق فرستاده می‌شود، سپس بر اساس نتیجه دریافت شده الکتروموتورها روشن یا خاموش می‌شود.
  10. مخزن دیافراگمی در بوستر پمپ دور متغیر استفاده نشود. البته این بستگی به مدل آن دارد؛ برای مثال، در مدل ابارا، منبع دیافراگمی استفاده نشود؛ اما از نظر کاربرد باید گفت که نیروی محرکه لازم را برای انتقال آب به وجود می‌آورد.
  11. پرشر سوئیچ دستگاه لازم و ضروری در بوستر پمپ دور متغیر است. وظیفه این دستگاه کنترل حداقل و حداکثر فشار بوستر پمپ است. نکته مهمی که باید در نظر داشته باشید این است که در تمامی بوسترها حداکثر و حداقلی فشار وجود دارد. بیشتر یا کمتر بودن از مقادیر تعیین شده امکان پذیر نیست. برای همین باید از پرشر سوئیچ استفاده شود تا بعد مشکلی برای دستگاه به وجود نیاید.
  12. پرشر ترانسمیتر دستگاهی شبیه پرشر سوئیچ است که کارکرد مشابهی دارد؛ اما این نوع پرشر در بوستر پمپ دور متغیر استفاده می‌شود. البته در بوستر پمپ دور ثابت که ساختار پیشرفته‌تری هم دارند، به کار گرفته می‌شود.
  13. مانومتر دیگر دستگاهی است که از آن برای اندازه فشار ورودی، خروجی همه پمپ‌ها استفاده می‌شود. از این رو شما باید برای هر پمپ در بوستر پمپ دور متغیر از یک مانومتر جداگانه نصب کنید تا بازدهی کار را افزایش دهید.
  14. اتصال محکم اولین اصل در بوستر پمپ دور متغیر است. وظیفه وصل کردن این قطعات بر عهده اتصالات و فلنج ها است. برای اینکه کارکرد تمامی قطعات به درستی انجام شود، باید صورت محکم به هم وصل شوند. این نکته مهم را در نظر داشته باشید که در صورت شل بسته شدن، کارکرد دستگاه به تحلیل رفته و از این رو می‌تواند باعث مشکلات زیادی شود.
  15. شاسی اصلی که یکی از مهم‌ترین قطعات مورد استفاده در تمامی انواع بوستر پمپ دور متغیر است. در واقع باید همه قطعات بوستر پمپ باید روی شاسی اصلی قرار بگیرند. وظیفه شاسی اصلی این است که از ارتعاش و حرکت قطعات جلوگیری به عمل بیاورد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید