چگونه فشار آب ساختمان را افزایش دهیم؟

مشکل فشار آب همیشه در بین ساختمان‌ها وجود دارد. نکته تعجب‌آمیز اینکه باوجود نصب پمپ آب قوی، گاهی فشار آب به‌ویژه در طبقات بالا یا بعضی ناحیه‌های کارگاه خیلی کم می‌شود. این‌قدر کم که شخص استفاده کننده را ناچار به داد زدن و گفتن جمله «آب را ببند» همیشگی می‌کشاند. ترکیدگی لوله، کاهش فشار آب منطقه، فرسودگی قطعات در انتقال آب و استفاده بیش‌ازحد یک واحد یا بخش از آب باعث افت فشار در دیگر بخش‌ها می‌شود. مشکلاتی که باوجود پمپ در ساختمان، باز هم شاهد آن‌ها خواهیم بود. از معروف ترین پمپ هایی که در ساختمان ها استفاده می شود می توان به پمپ پنتاکس و پمپ ابارا اشاره کرد.

سؤال اصلی اینجا است که در صورت برخورد با کاهش فشار آب، چه‌کاری انجام دهیم. بیشتر مشکلات مربوط به این مسئله فنی است. مواردی که با بررسی دقیق لوله‌ها و غیره می‌توان جلوی آن‌ها را گرفت و فشار را به حالت استاندارد اولیه خود بازگرداند. در ادامه قصد داریم تا چندین روش را برای بررسی افت و افزایش فشار آب بنویسیم.

روش‌های افزایش فشار آب

روش‌ها را به سه متد تقسیم‌بندی کرده‌ایم. در هر متد چندین تکنیک مرتبط وجود دارد که به توضیح آن‌ها می‌پردازیم.

متد اول: بررسی مشکلات فنی مربوط

  1. بررسی مشکلات فنی منبع آب گرم

اگر فشار آب گرم افت داشته باشد، باید اول از همه منبع آن را بررسی کنید. مهم‌ترین مشکلات مرتبط با منبع آب گرم شامل:

  • در بین لوله‌های داخل منبع احتمالاً گچ یا غیره رسوب کرده باشد؛
  • اندازه قطر لوله آب گرم کوچک باشد. قطر استاندارد لوله حداقل باید 19 میلی‌متر باشد؛
  • دریچه‌های منبع نشتی داشته باشند.
  1. بررسی نشتی لوله‌ها

نشتی لوله‌ها شایع‌ترین مسئله در خصوص کاهش فشار آب است. اولین مکانی که شما باید بررسی کنید، لوله‌های آب ساختمان است. اول از همه، از داخل واحد شروع کنید. اتصالات را بررسی کنید که نشتی نداشته باشد. اگر لوله زیرزمین است، خیس بودن مکان عبور آن را بررسی کنید. اگر خیس باشد، یعنی نشتی وجود دارد. بعد به بررسی لوله‌های بیرونی ساختمان بپردازید.

  1. بررسی نشتی توالت فرنگی

توالت فرنگی یکی از مکان‌هایی است که کمتر به آن توجه می‌شود. شاید در ظاهر نشتی آن زیاد نباشد؛ اما اگر به آن توجه نشود، می‌تواند به‌غیراز کاهش فشار آب، مشکلاتی را در زیرساخت به وجود بیاورد. در صورتی که آب از زیر توالت فرنگی نشتی می‌کند یا بعد از استفاده دستگاه به‌طور مداوم کار می‌کند، مطمئن باشید که آب در حال هدر رفت است. پس در اولین اقدام باید به بررسی فنی آن بپردازید.

  1. بررسی اندازه مصرف آب

اگر هیچ نوع نشتی نتوانستید پیدا کنید، به بررسی اندازه مصرف آب (Water meter) بپردازید. برای بررسی دقیق، هیچ شیر آبی را باز نکنید. در صورتی که مصرف آب در منزل قطع باشد، مثلث کوچک روی آن هیچ چرخشی ندارد؛ اما اگر باز در حال چرخش بود، باید به بررسی دقیق لوله و پیدا کردن علت نشتی بپردازید. البته برای اینکه کمی خیالتان هم راحت شود، عدد روی دستگاه را بنویسید و سپس دو ساعت بعد، بدون اینکه از آب استفاده کنید، عدد را باز بررسی کنید. اگر اختلافی وجود داشت؛ یعنی باید دنبال منشأ نشتی باشید.

  1. بررسی منبع قطع و وصل آب

بعضی نشتی­های آب در سرشیر قطع و وصل آب اتفاق می‌افتد. البته هرچند اتفاق افتادن این مسئله خیلی نادر است؛ اما می‌تواند به دلیل خراب بودن سرشیر، آب از آن قسمت نشتی کند.

متد 2: افزایش فشار آب در سرشیر آب

  1. تمیز کردن سرشیر آب

گاهی همه‌چیز درست است و هیچ نشتی در لوله‌ها وجود ندارد. در مرحله بعدی باید به بررسی سرشیر آب بپردازید. این روزها استفاده از سرشیرهایی که کثیفی آب را می‌گیرند، زیاد شده است. این سرشیرها به‌صورت خودکار فشار آب را کم می‌کنند؛ البته منظور فشار آب خارج شده است. آن‌ها در کاهش این مقدار، اندازه استاندارد و از پیش تعریف شده‌ای دارند که در همان روز اول مقدار آن دستتان می‌آید. اگر بعد از چند وقت، فشار آب بیش‌ازحد کم شد، حتماً مشکلی در سرشیر وجود دارد. کثیفی و جرم دو عامل مهمی هستند که باعث کاهش فشار آب خروجی از این قسمت می‌شود.

  1. بررسی محل اتصال زیرین شیر آب

بخش اتصال زیر شیر آب به دلیل ضربه‌هایی که به خود شیر می‌خورد، به اصطلاح شل می‌شود. این شل شدن باعث نشتی آب از آن قسمت شده و مانع از رسیدن آب کامل به شیر می‌شود. در اولین اقدام باید با یک آچار، آن قسمت را سفت کنید.

  1. بررسی و تعمیر شیر آب

شیر آب ممکن است که به هر دلیلی خراب شود. این خراب باعث نشتی یا کاهش فشار آب می‌شود. بیشترین دلیل خرابی شیر آب ساییدگی قطعات آن در استفاده است. این ساییدگی باعث می‌شود که آب از زیر شیر به بیرون نشتی کند. در این صورت باید شیر آب یا قطعات خراب آن را تعویض کنید.

متد 3: بررسی فیزیکی لوله‌ها

  1. جایگزین کردن لوله

بیشتر لوله‌هایی که در ساختمان‌های قدیمی وجود دارند، از جنس به اصطلاح آهن و استیل هستند. این نوع لوله‌ها اول از همه اینکه بعد از مدتی پوسیده می‌شوند و دوم اینکه در زمستان احتمال یخ زدن آب در آن‌ها زیاد است (البته در صورتی که جنس مرغوبی نداشته باشند). بهتر است که لوله‌های قدیمی خود را با نمونه‌های پلاستیکی مخصوص جدید جایگزین کنید.

  1. بررسی اندازه لوله

اگر اندازه قطر لوله کم باشد، به‌راحتی روی کاهش فشار آب تأثیر منفی خواهد گذاشت. به هرحال، یک خانواده بعد از مدتی جمعیت آن زیاد می‌شود و از این رو نیاز به فشار آب هم بیشتر می‌شود. یک لوله استاندارد حداقل باید قطر 19 میلی‌متری داشته باشد. البته برای بعضی مکان‌ها قطر 13 میلی‌متر هم استفاده می‌شود؛ اما کمتر از این اصلاً توصیه نمی‌شود. در صورتی که به هرحال، این اندازه‌ها در تأمین فشار لازم ناتوان بود، بهتر است که آن را با یک اندازه بزرگ‌تر جایگزین کنید.

  1. بررسی پمپ آب

پمپ آب در صورت خراب شدن نمی‌تواند فشار آب را برای انتقال به نقاط بالا تأمین کند. این مسئله هم فقط به دلیل رسیدگی نکردن به پمپ اتفاق می‌افتد. برای همین است که همیشه توصیه می‌شود که پمپ‌ها هرچند وقت یک‌بار به دست یک کارشناس مورد بررسی قرار بگیرد. البته گاهی پمپ سالم است، اما مصرف به حدی بالا است که باید یک بوستر پمپ جایگزین پمپ شود. برای خرید پمپ آب مناسب می توانید مقالات زیر را بخوانید:

چه عواملی باید در خرید پمپ آب در نظر بگیرید؟

چگونه یک پمپ آب مناسب پیدا کنیم؟

  1. قرار دادن فشارسنج سرشیر

یک فشارسنج را در سرشیر آب خود قرار دهید. قبل از نصب مطمئن شوید که هیچ شیر آبی در ساختمان باز نیست. اگر مقدار فشار ثبت شده از اندازه استاندارد آن کمتر بود، یعنی اینکه در نقطه‌ای آب نشتی دارد یا فشار آب در آن ساعت کمتر از حد لازم است. البته استفاده از این تکنیک، آخرین مرحله باید باشد و حتماً به دست کارشناس انجام شود.

دیدگاهتان را بنویسید