منبع انبساط وظیفه تنظیم فشار در یک سیستم لوله کشی را بر عهده دارد که به کمک آن از ایجاد فشار بر روی پمپ آب جلوگیری کند. اشتباهی که در بسیاری از منابع اینترنتی وجود دارد این است که منبع انبساط را فقط به سیستم های گرمایشی ربط می‌دهند و اتفاقاً همین کلمه انبساط از سیستمهای گرمایشی و تغییر حجم آب در اثر گرما گرفته شده است. اما جالب است بدانید که منبع انبساط حتی برای سیستم های سرد کننده هم قابل استفاده است و امکان استفاده از لفظ منبع انقباضی هم برای آن تحت شرایط خاصی وجود دارد. پس با ما همراه باشید تا بررسی بیشتری بر روی این منبع داشته باشد. شرکت پایا گسترش خورشید تابان (پمپ خوب) نماینده فروش منبع انبساط برندهای مختلف در تهران و شهرستان ها می باشدبرای خرید منبع انبساط و یا دریافت کاتالوگ و لیست قیمت منبع انبساط با کارشناسان ما در شرکت پایا گسترش خورشید تابان تماس بگیرید.

منابع انبساط پایا گسترش


منابع انبساط مهرافروز

منابع-انبساط

[table id=koroya4 /]


مشاهده کاتالوگ کامل

[table id=mehrafruz /]

منبع-انبساط-مهرافروز

منبع انبساط چیست؟

 منبع انبساط (Expansion Tank) یک نوع منبع خاص طراحی شده برای تنظیم فشار در داخل سیستم های لوله کشی است که می تواند افزایش فشار یا کاهش فشار در داخل سیستم را به خود جذب کند. در حقیقت این منبع یک مخزن بزرگ است که به صورت دو لایه فلزی به همدیگر چسبیده و یک لایه کشسان پلاستیکی بین آنها قرار می گیرد. این لایه کشسان نسبت به آب و هوا نفوذ ناپذیر است و به همین دلیل دو سمت آن با هم هیچ ارتباطی ندارند. یکی از قسمت های مخزن انبساط، تیوپ مخزن انبساط می باشد.

منبع انبساط دارای یک ورودی و یک خروجی است که به قسمت نگهداری آب وصل می شود. یک طرف لایه کشسان مخصوص ذخیره سازی آب و یک طرف آن مخصوص نگهداری هوا است. تعادل این سیستم در فشار معمولی برقرار است و لایه کشسان در حالت خود باقی می ماند. اما به هنگام افزایش یا کاهش فشار این لایه کشسان وارد چرخه انتقال آب شده و مانع از تأثیر آن بر روی فرایند انتقال آب می شود.

منبع انبساط چگونه عمل می کند؟

برای درک نحوه عملکرد منبع انبساط می توانید آن را به صورت دو ظرف جداگانه در نظر بگیرید که بر روی هم قرار داده شده‌اند و یک لایه کشسان پلاستیکی بین آنها قرار گرفته است. دو طرف این لایه کشسان هیچ ارتباطی با یکدیگر ندارند و تنها تغییرات لایه پلاستیکی در کاهش یا افزایش فشار نقش دارد. حالا فرض بگیرید که منبع انبساط را به یک سیستم لوله کشی وصل کرده اید. طبیعتاً آب لوله کشی شده وارد مخزن پایین شده و از قسمت خروجی آن عبور میکند. تا اینجای کار هیچ مشکلی ندارد و منبع هم هیچ نقشی ندارد. اما زمانی که به آب سیستم حرارت داده می شود، به مرور زمان گرم و منبسط می شود و همزمان با تولید بخار آب هم همراه است. این افزایش حجم و تولید بخار خود را به صورت ایجاد فشار بیش از ظرفیت در داخل سیستم لوله کشی نشان میدهد. اگر این فشار کنترل نشود، بدون شک سیستم لوله کشی را دچار مشکل می کند. شما می توانید پس از سفارش محصول خود به نمایندگی تهران، آن را در اقصی نقاط ایران از جمله استان ها و شهرهای مشهد، اصفهان، تبریز، شیراز، گلستان، گرگان، مازندران، ساری، رشت، گیلان، خراسان، خوزستان، اهواز، آبادان، کرمان، یزد، همدان، کرج، قم، کرمانشاه، ارومیه، اردبیل، بندرعباس، اراک، زنجان، قزوین، ارومیه، لرستان، خرم آباد، کردستان، سنندج، زاهدان، بوشهر، بیرجند و یاسوج تحویل بگیرید.

 در اینجا لازم است که فشار به وجود آمده توسط یک سیستم دفع شود. منبع انبساط فشار به وجود آمده در این مرحله را به خود جذب می‌کند و فشار وارده را به سیستم کشسان اعمال کنند. در این مورد سیستم کشسان به عقب رفته و فشار طبیعی داخل لوله ها حفظ می شود. بنابراین هیچ مشکلی برای پمپ و سیستم های گرمایشی به وجود نمی آید. همین وضعیت برای سیستم های سرد کننده و افت فشار هم وجود دارد و کاهش فشار آب به کمک آب ذخیره شده در داخل منبع و فشار لایه کشسان جبران میشود.

انواع منبع انبساط

با توجه به توضیحاتی که برای منبع انبساط داده شد، احتمالا این ابهام برای شما وجود دارد که نحوه تغییر فشار در داخل منبع به چه صورت است؟ آیا سیستمی برای جبران این فشار وجود دارد؟ بدون شک مهندسین تمامی جوانب استفاده از این سیستم را در نظر گرفته‌اند و راهکارهای مختلف را امتحان کرده اند. این بررسی ها آنها را به دو مدل مختلف از منبع انبساط رسانده است:

  • منبع انبساط باز: این دسته از منابع به فشار اتمسفر و فشار جهت دسترسی دارند. بنابراین افت فشار یا افزایش فشار آنها به کمک فشار محیط بیرونی جبران میشود. در این دسته فشار داخلی منبع همان فشار جنب و یک اتمسفر است.
  • منبع انبساط بسته: در این حالت فضای داخلی منبع به عنوان یک فضای ایزوله شناخته می شود که دسترسی چندانی به محیط بیرون ندارد. به همین دلیل ذکر کردن یک فشار مشخص و ثابت برای آن اشتباه است و هیچ توجیه علمی ندارد. در واقع فشار داخلی این منبع ها تحت تأثیر فعل و انفعالات آب و سایر گازهای پشت لایه کشسان قرار دارد.

اهمیت استفاده از منبع انبساط

برای درک اهمیت کاربرد منبع انبساط لازم است که استفاده از آن را در دو سیستم متفاوت در نظر بگیرید. حالت اول زمانی است که این منبع در یک سیستم گرمایشی استفاده می شود. سیستم های گرمایشی عموماً با افزایش حجم آب و تولید بخار همراه هستند که باعث ایجاد فشار در داخل سیستم می‌شود. ورود این فشار و تغییر حجم به سیستم باعث فشار به آن شده و در نتیجه بسیار خطرناک است. به همین دلیل منبع انبساط تمامی این فشار را به خود جذب کرده و از تاثیر منفی آن جلوگیری میکند.

حالت دوم زمانی است که به منبع انبساط در یک سیستم سرد کننده استفاده شود. سرد شدن آب به معنی کاهش حجم و کاهش فشار آن است. این کاهش خود را در سیستم آبرسانی نشان می‌دهد و باعث تاثیر منفی بر روی عملکرد پمپ می شود. بنابراین فشار لایه کشسان در داخل منبع باعث جبران این افت فشار شده و  مانع از انتقال این افت فشار میشود.

بنابراین عملا نمی بینیم که عملکرد منبع انبساط چیزی نیست که بخواهیم به این راحتی از آن چشم‌پوشی کنیم. حتی برخی از مهندسین معتقدند که استفاده از این منبع برای پمپ ها و سیستم های گرمایشی ضروری است. این منبع هم می تواند فشار بیش از حد تولید شده را به خود جذب کند و هم افت فشار داخل سیستم را جبران کنند. همانطور که در بند های قبلی دیدید عکس العمل منبع انبساط نسبت به سیستم های گرمایشی و سیستم های سرمایشی متفاوت است و انعطاف پذیری بالایی در عملکرد خود دارد. در انتها توصیه می‌کنم که پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید و برای مشاوره بیشتر با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

تاثیر منبع انبساط بر عملکرد پمپ

اصولا مهندسین مزایای زیادی برای استفاده از مخزن انبساط معرفی می کنند و معتقدند که این منبع در حفظ جریان آب و یکسان سازی نقش مهمی دارد. به طور کلی در مورد مزایای آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عدم تاثیر ویسکوزیته‌ی مایع بر عملکرد آن در سیستم آبرسانی و در پروژه ها؛
  • ایجاد حالت خودمالکی بالا در سیستم های آبرسانی؛
  • امکان استفاده برای ایجاد پمپ های هوا در مخزن های نگهداری و پرورش ماهی؛
  • کاهش زمان استفاده از پمپ آب در مجتمع های مسکونی؛
  • کاهش مصرف انرژی با توجه به کاهش ساعت کاری پمپ؛
  • بالا بردن طول عمر پمپ آب به دلیل حفظ جریان پیوسته

 به طور کلی منبع انبساط دو تاثیر خیلی بزرگ بر عملکرد پمپ ها دارد. در وهله اول این پمپ می تواند به عنوان یک منبع ذخیره سازی عمل کند و به هنگام افت جریان آب، وظیفه جبران افت را برعهده بگیرد. این موضوع باعث می‌شود که زمان کار کردن پمپ در سیستم های آبرسانی کمتر شود و در نتیجه طول عمر آن افزایش یابد.

اما تاثیر مهم دیگری که این منبع بر عملکرد پمپ ها دارد این است که جریان آب را یکسان کرده و عملاً از ایجاد پدیده کاویتاسیون و فشار بر روی پمپ جلوگیری می کند. این پدیده به شدت برای پمپ های آب خطرناک است و احتمال صدمه جدی به آنها را دارد. بنابراین می توان نتیجه گرفت که این منبع دیافراگمی علاوه بر منفعتی که به سیستم آبرسانی می رساند، به طور کلی در بازدهی و بالابردن طول عمر آن هم نقش مستقیمی دارد.