یکی از مهم‌ترین اجزای موتورخانه، دیگ چدنی است. البته بهتر است که بگوییم دیگ‌ها. در واقع دیگ‌ها انواع مختلفی دارند که چدنی یکی از پراستفاده‌ترین نمونه در موتورخانه و تأسیسات است. از دیگ چدنی برای گرم کردن آب انواع تجهیزات گرمایشی ساختمان از جمله شوفاژ، فن کوئل، لوله‌های برای آبگرم مصرفی و غیره استفاده می‌شود. دیگ شوفاژ چدنی از ملزومات تاسیسات گرمایشی موجود در ساختمان ها می باشد. جنس دیگ های آبگرم شوفاژ ،چدنی یا فولادی هستند که که در موتورخانه  نصب می شوند، وظیفه تامین آبگرم تجهیزات گرمایشی ساختمان مانند شوفاژها، فن کوئل ها و آبگرم مصرفی ساختمان ها و همچنین آبگرم استخر را با استفاده از انرژی حرارتی مشعل نصب شده در دیگ به عهده دارند. شرکت پایا گسترش خورشید تابان (پمپ خوب) نماینده فروش برندهای مطرح دیگ شوفاژ چدنی در تهران و شهرستان ها می باشد

برای خرید دیگ شوفاژ چدنی و یا دریافت کاتالوگ و لیست قیمت دیگ شوفاژ چدنی با کارشناسان ما در شرکت پایا گسترش خورشید تابان تماس بگیرید.
دیگ-چدنی

فروش بهترین برندهای دیگ شوفاژ چدنی

ام آی تری

شوفاژکار

دابو صنعت

ساحل صنعت

مزیت‌های دیگ چدنی

دیگ چدنی در برابر دیگ فولادی قرار می‌گیرد. در ظاهر اولیه، دیگ فولادی نسبت به چدنی مزیت‌های بسیار زیادی دارد؛ اما به دلیل مزیت‌های نوع چدنی، در ادامه نوشته شده است، بیشتر از فولادی به کار گرفته می‌شود.با وجود اینکه فشار کار و راندمان جذب انرژی حرارتی در دیگ های شوفاژ چدنی کمتر از دیگ های فولادی است، اما استفاده از دیگ های شوفاژ چدنی با وجود معایب و راندمان پایینی که دارند رایج ترند. به دلیل اینکه پره های دیگ قابل تفکیک است و حمل آن آسان تر ، قیمت مناسب تر است.  سهولت تعویض قطعه معیوب احتمالی در طول مدت بهره برداری از دیگر مزایای آنها می باشد. مزیت‌هایی که باعث افزایش استفاده از دیگ چدنی نسبت به نوع فولادی آن شده است، شامل:

  • قیمت پایین‌تری و مناسب‌تری دارد؛
  • زنگ زدگی و فرسودگی مقاومت بالایی دارد؛
  • پره‌های آن قابل جدا شدن بوده و از این رو حمل و نقل آن آسان‌تر است؛
  • به راحتی و خیلی سریع آبگرم مصرفی را در موتورخانه تأمین می‌کند؛
  • به دلیل جداسازی پره‌ها، ظرفیت گرمایی دیگ بر اساس نیاز قابل تغییر است؛
  • در صورت آسیب دیدگی بخش‌های مختلف از جمله پره، تعویض آن‌ها بسیار راحت‌تر و کم‌هزینه‌تر خواهد بود.

ساختار دیگ چدنی چگونه است؟

اولین چیزی که در ساختار این دیگ به چشم می‌خورد، بدنه خاکستری آن است؛ اما کارکرد اصلی دیگ چدنی به پره‌های آن ارتباط دارد. در واقع، این نوع دیگ به صورت پره‌ای و با روش ریخته‌گری ساخته می‌شود. اینکه چه تعداد پره در وسط آن استفاده می‌شود، به ظرفیت حرارتی مورد نیاز بستگی دارد. این ظرفیت حرارتی هم باید بر اساس تعداد واحد و میزان مصرف به صورت دقیق توسط کارشناس مشخص شود.

بین پره‌ها فضای خالی وجود دارد که فضای بیهوده نیست. بین پره‌ها مشعل قرار داده می‌شود. همچنین در محیط پیرامون دیگ، لوله‌هایی نصب شده که گاز حاصل تولید شده از سوختن را به آب داخل دیگ هدایت کرده و باعث گرم شدن آن می‌شود.

دیگ چدنی دو پره جلو و عقب ثابت دارد. ساختار و شکل این دو پره با یکدیگر متفاوت است؛ اما پره‌های وسط به هر تعداد که باشد، شکل یکسانی دارند. در واقع، همانطور که در مزیت‌ها هم نوشته شد، پره‌ای بودن دیگ چدنی باعث افزایش سریع‌تر گرم‌تر شدن آب می‌شود.

کاربرد دیگ چدنی

به هر حال، کاربرد دیگ چدنی دارای محدودیت‌هایی است. اولین محدودیت این است که دیگ چدنی برای فشار پایین تا حداکثر 5 بار ساخته شده است. برای همین کاربرد خانگی یا صنعت‌هایی بسیار سبک مثل کارگاه‌های کوچک را دارند. به دلیل همین محدودیت در فشار و همچنین دما نباید از آن در محیط‌های بسیار سرد مانند غرب کشور به ویژه در زمستان استفاده شود. در برگشت آب سرد، دیگ چدنی نمی‌تواند به خوبی عمل کند و همین مسئله باعث آسیب جدی به ساختار دستگاه می‌شود.

البته فقط کاربرد خانگی ندارد. بلکه می‌توان در بیمارستان‌ها، هتل‌ها و غیره هم استفاده کرد؛ اما بهتر است که از چندین دیگ (حدود سه عدد با حداکثر قدرت 75 درصد) نصب شود. در این صورت به محض خراب شدن یک دیگ، مشکلی در تأمین گرمای آب مورد نیاز به وجود نخواهد آمد.

نکات مهم در انتخاب، خرید و استفاده

  • حتماً قبل از خرید، تعداد واحد و متراژ مورد نظر را در نظر بگیرید. هرچه عدد این دو بالاتر می‌رود، باید از دیگ‌های با توان تأمین گرمای بیشتری استفاده کنید.
  • دیگ چدنی نیاز به مکانی دارند که اول از همه رفت و آمد تکنسین به آنجا راحت بوده و دوم اینکه تهویه داشته باشد. پس دیگ را در موتورخانه‌هایی با محیط بسته قرار ندهید.
  • دیگ چدنی باید روی فندانسیون بتنی قرار بگیرید. حتماً قبل از شروع به نصب، محل این نقطه را به صورت دقیق در موتورخانه خود مشخص کنید.
  • نصب تجهیزات جانبی برای نمایش اطلاعات لازم در خصوص میزان حرارت و نوع کارکرد ضروری است. حتماً در هنگام خرید دیگ چدنی از فروشنده آن‌ها را دریافت کنید. مهم‌ترین تجهیزات شامل ترموتر، ترموستات مستغرق است.
  • در هنگام استفاده به دلیل فشارهای زیاد سیستم و تنش حرارتی امکان آسیب به دستگاه وجود دارد. همچنین گرفتن رسوب یکی از رایج‌ترین مشکلات مربوط به دیگ چدنی است. برطرف کردن این مشکلات حتماً باید به دست یک تکنسین متبحر انجام شود. این نوع دیگ‌ها به ویژه پره‌های آن خیلی حساس هستند و یک اتفاق می‌تواند باعث شکستگی یا آسیب بیشتری به آن‌ها شود.
  • اگر این نوع دیگ‌ها در شرایط عادی نگهداری نشوند، مقاومت بالایی از خود نشان نمی‌دهند. مراقب باشید که دیگ حتماً داخل آب باشد و همچنین مشعل بیش از 5 دقیقه روشن نماند.
  • همانطور هم که در بالا نوشتیم، استفاده از دیگ چدنی در شرایط آب و هوایی بسیار سرد اصلاً مناسب نیست.

نصب دیگ چدنی

انتخاب دیگ مناسب (چدنی یا فولادی) برای موتورخانه، انتخاب محل دقیق نصب، خرید تجهیزات جانبی و کنترل آن فعالیت‌هایی کاملاً تخصصی هستند که حتماً باید زیر نظر یک کارشناس انجام شود. همچنین قبل از آن، آماده سازی محل برای نصب هم اهمیت بالایی دارد. این‌ها مواردی نیستند که فرد خیلی راحت و عادی بتواند آن را خودش انجام دهد. گاهی فقط نصب آن چند روز طول خواهید کشید. از طرفی دیگر تمیز کردن دستگاه از رسوب یا برطرف کردن مشکلات آن مسئله کاملاً حیاتی است. یک اشتباه کوچک می‌تواند خسارت جبران‌ناپذیری به دیگ چدنی وارد کند. برای همین چه برای نصب یا تمیز کردن حتماً باید از یک شرکت و تکنسین حرفه‌ای کمک بگیرید تا تمامی مراحل به صورت دقیق انجام شود.

سفارش و خرید

برای سفارش و خرید دیگ چدنی فقط کافی است که از طریق بخش ارتباط با ما، با شرکت تماس بگیرید. کارشناس فروش پس از دریافت اطلاعات دقیق از شما در خصوص تعداد واحدها، تعداد خانوارها، محل نصب و غیره، بهترین مدل موجود را انتخاب می‌کند. سپس کارشناس نصب به محل مراجعه کرده و پس از آماده محل، نصب دیگ را شروع خواهد کرد. فقط نکته مهم اینکه حتماً به توصیه‌های کارشناس برای نگهداری دقیق کاملاً گوش کنید تا در استفاده به مشکلی برنخورید.